حسگرها مانند یک شبکه نامرئی هستند و همه اجزا را با یکدیگر هماهنگ می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت که حسگر به عنوان چشم و گوش خانه هوشمند عمل می کند. اما کلمه سنسور کمی مبهم است، اینطور نیست؟ بسیاری از سنسورها برای اهداف مختلف طراحی شده اند. سنسور حرکت، سنسور نور، سنسور دما و موارد دیگر. بهترین چیز در مورد استفاده از سنسورها این است که نصب آنها بسیار آسان است و اغلب نیازی به سیم کشی ندارند، که یک مزیت بزرگ برای اجاره کنندگان است. قبل از اینکه به انواع سنسورها در خانه هوشمند بپردازیم، بهتر است ابتدا در مورد آنها صحبت کنیم.

سنسورهای خانه هوشمند: آنچه باید بدانید

اکثر سنسورهای موجود در بازار بی سیم هستند و می توانید آنها را در هر مکانی نصب کنید. اما موقعیت سنسورها بسیار مهم است و در صورت نصب صحیح، نگهبان یا خدمتکار مخفی در خانه خواهید داشت. اگر تصمیم به نصب آن ها دارید، به محل نصب آن دقت کنید تا حساس ترین مکان باشد و احتمال هشدارهای کاذب در آنجا بسیار کم باشد. به عنوان مثال، اگر از سنسور حرکتی استفاده می کنید، باید آن را در جایی نصب کنید که احتمال عبور دزدها وجود دارد، نه جایی که گربه ها هر روز به آن سر می زنند!

سنسورهای خانه هوشمند

چه سنسورهایی برای یک خانه هوشمند لازم است؟

دستگاه های هوشمند وجود حسگرها و اینترنت اشیا در دستگاه های هوشمند است هر سنسور هوشمند مزایای خود را دارد، اما برخی از آنها لزوما وجود ندارند اما برخی دیگر برای هوشمندسازی کاملا ضروری هستند و بیش از دیگران مورد استفاده قرار می گیرند.

سنسور دما

سنسور دما و رطوبت نوسان و میزان دما و رطوبت اتاق را تعیین می کند. اگر سنسور به سایر وسایل هوشمند خانه (مانند سنسور در و پنجره، سیستم تهویه و …) متصل باشد، با گزارش این تغییرات آب و هوا و هماهنگی با سایر اجزای هوشمند، می تواند از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. به عنوان مثال، اگر دمای اتاق بالاتر از سطح تعیین شده باشد، سنسور دما می تواند سیستم گرمایش را خاموش کند یا سطح آن را کاهش دهد. سنسور دما و رطوبت برای استفاده در داخل و خارج از منزل طراحی شده است و برای مراقبت و نگهداری از آلات موسیقی، لباس، لوازم الکتریکی، لوازم خانگی، آثار هنری و سایر موارد حساس به رطوبت عالی است

حسگر روشنایی

سنسور نور که سنسور چشم نیز نامیده می شود، بهترین راه برای تشخیص میزان نور در محیط است. سنسور نور در سیستم روشنایی هوشمند تعبیه شده است. سنسور نور حضور افراد در اتاق را تشخیص می دهد و در صورت خالی بودن آن، نور را خاموش می کند. علاوه بر این، در جایی که میزان نور بیش از حد ضروری است، سنسور نوری میزان تابش نور را کاهش می دهد. به عنوان مثال زمانی که از لامپ هوشمند در چراغ مطالعه استفاده می شود، نور با توجه به نور عمومی محیط بالا و پایین می شود تا به چشم افراد آسیبی وارد نشود.

حسگر روشنایی

تشخیص نشت گاز

اگر خانه شما و ساکنان آن در معرض آتش سوزی هستند، هشدار به موقع بسیار مهم است. به همین دلیل اهمیت سنسورهای نشت گاز بر همگان آشکار است. به محض اینکه غلظت گاز مونوکسید کربن (یا برخی گازهای دیگر) در هوای اتاق از حد مجاز فراتر رفت، این سنسور به خانواده شما هشدار می دهد و پیامی را به تلفن شما ارسال می کند. مثل گاز و آتش.

حسگر حرکتی

روتر بی سیم برای افزایش امنیت، به خصوص زمانی که از خانه دور هستید، اهمیت ویژه ای دارد. عموماً از این اتوها در فضاهای باز و محیط های اطراف خانه استفاده می شود که امکان استفاده از در و پنجره وجود ندارد. سنسورهای حرکتی می توانند شما را از حرکات مشکوک در این مناطق آگاه کنند. دقت سنسور موتور به قدری بالاست که حتی می تواند ضربان قلب را اندازه گیری کند!

سنسور درب و پنجره

سنسورهای در و پنجره از دو قسمت تشکیل شده است که یکی از آنها به خود در یا پنجره و دیگری به چهارچوب متصل می شود. قسمت چسبنده سنسور به آن اجازه می دهد در جای خود بماند. دو قسمت باید در کنار هم نصب شوند تا بتوانند اطلاعات را به یکدیگر انتقال می دهند این دو قسمت از میدان مغناطیسی استفاده می کنند و اگر در یا پنجره ای در زمان مشخصی باز شود، میدان مغناطیسی قطع شده و زنگ هشدار به صدا در می آید. همچنین استفاده از قفل دیجیتال هم دارای سنسور ir ورود می باشد.

سنسور درب و پنجره

اهمیت سنسورها در خانه هوشمند

همانطور که قبلا ذکر شد، حسگرها مانند چشم و گوش خانه هوشمند شما هستند، مانند دستیاران و نگهبانان امنیتی که حتی زمانی که شما آنجا نیستید از خانه شما محافظت می کنند. سه موضوع اهمیت سنسورها را در خانه های هوشمند افزایش می دهد:

امنیت: با خواندن مطالب بالا باید متوجه شوید که سنسورهایی مانند سنسور در و پنجره، سنسور حرکت و تشخیص نشت گاز نقش مهمی در امنیت خانه، اموال و ساکنین شما دارند. این سنسورها با ارسال آلارم به موقع از آسیب و خسارات عمده جلوگیری می کنند.

صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه: سنسور دما و سنسور نور با روشن/خاموش کردن دستگاه های مربوطه از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کنند و همچنین مصرف انرژی و میزان قبوض را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

رفاه، آسایش و آرامش: خانه مکان آرامی نیست؟ خیلی خوب یک خانه هوشمند بیشتر از یک خانه معمولی از این ویژگی ها برخوردار است. وقتی سنسور بیشتر کارهای خانه را به صورت خودکار انجام می دهد و مصرف و پس انداز شما را در نظر می گیرد، راحتی در خانه دو چندان می شود. همچنین هر شب با آرامش می‌خوابید که بدانید در صورت خطر سنسوری وجود دارد که به شما هشدار می‌دهد و جان و پول شما را نجات می‌دهد.