اینترنت اشیا (IoT) شبکه ای از اشیاء مجهز به حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری ها است. iot متصل به اینترنت می توانند داده ها را با سایر دستگاه ها و سیستم های متصل به شبکه مبادله کنند. به طور مشابه، داده های اینترنت اشیا تجزیه و تحلیل شده و در پایان اقدام نهایی انجام می شود. این عمل می‌تواند یک فرآیند خودکار یا پیامی باشد که کاربر را به انجام عمل ترغیب می‌کند. با این حال، بسیاری از افرادی که می دانند اینترنت اشیا چیست، نگران امنیت اینترنت اشیا هستند. اما اینترنت اشیا چقدر امن است؟ چگونه آن را به خانه اضافه کنیم؟ برای دانستن پاسخ این سوالات تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اینترنت اشیا چقدر امن است؟

این سوال را می توان به دو صورت مختلف پاسخ داد. اینترنت اشیا از یک طرف راهکارهایی ارائه کرده است که امنیت خانه را افزایش می دهد، اما از طرف دیگر از آنجایی که این سیستم با اینترنت کار می کند، می توانید در معرض حملات هکرها و سوء استفاده قرار بگیرید. در اینجا ما این دو جنبه مختلف امنیت اینترنت اشیا را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

اپلیکیشن قفل دیجیتال

امنیت را با اینترنت اشیا بهبود بخشید

ما نقش اینترنت اشیا را در افزایش امنیت خانه و محل کار بررسی می کنیم. همانطور که می دانید در خانه های عادی معمولا با قفل و کلید باز و بسته می شود. اگر در را قفل کنید و بروید، تا زمانی که برنگردید نمی‌دانید بیرون از در چه اتفاقی افتاده است. در صورت سرقت یا ورود غیرمجاز، همسایگان می توانند به شما هشدار دهند. با این حال، اگر در یک محله خلوت زندگی می کنید، به احتمال زیاد هنگام بازگشت از سفر یا کار، خانه خالی پیدا خواهید کرد!

اما وقتی از قفل هوشمند درب استفاده می‌کنید که جزء اینترنت اشیا در خانه هوشمند است، همه چیز متفاوت می‌شود. در این حالت هنگام خروج از منزل درب بسته می شود و می توانید با نرم افزار نصب شده بر روی گوشی خود وضعیت درب را از راه دور بررسی کنید. اگر کسی بخواهد بدون اجازه وارد خانه شما شود، حسگرهای نصب شده روی درها و پنجره ها متوجه آن می شوند و برای کلید ریموت زنگ هشدار می دهند. همچنین با باز شدن درب، از طریق نرم افزار نصب شده روی گوشی، از تغییر وضعیت آن مطلع خواهید شد.

می توانید با پلیس تماس بگیرید (البته در بسیاری از موارد خود سیستم هوشمند به مراجع مربوطه اطلاع می دهد). همچنین می‌توانید از راه دور درها و پنجره‌ها را تا زمان رسیدن پلیس به روی مهاجمان قفل کنید. همانطور که می بینید، سخت افزار اینترنت اشیا می تواند امنیت خانه شما را تا حد زیادی افزایش دهد. اما این یک روی سکه است. از سوی دیگر، امنیت اینترنت اشیا می تواند توسط هکرها تهدید شود.

آیا اینترنت اشیا هک می شود؟

هر چیزی که به اینترنت متصل باشد می تواند مورد حمله قرار گیرد. همانطور که رایانه شما ممکن است مورد حمله سایبری یا هک قرار گیرد و اطلاعات شما به سرقت رود، اینترنت اشیا نیز در معرض خطر سوء استفاده قرار می گیرد. هکرها می توانند به این سیستم ها دسترسی داشته باشند، آن ها را به دلخواه غیرفعال یا پیکربندی کنند. در این سناریو، برای مثال، سارقان می توانند با شکستن سیستم امنیتی یا ارسال بدافزار، سیستم را غیرفعال کرده و قفل درها را باز کنند. سایر دستگاه های هوشمند شما نیز در معرض سوء استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، گوشی هوشمندی که در خانه ضبط شده است را می توان ضربه زد، دوربین ها می توانند از خانه شما برای سارقان عکس بگیرند و موارد دیگر. در نهایت، برای بهبود امنیت اینترنت اشیا، باید اقداماتی را انجام دهیم تا خیال خود را تا حد امکان راحت کنیم.

آیا اینترنت اشیا امنیت خانه شما را بالا می_برد؟

راهکارهایی برای افزایش امنیت اینترنت اشیا

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای بهبود امنیت اینترنت اشیا انجام دهید این است که نرم افزار خود را به روز نگه دارید. هر یک از اجزای اینترنت اشیا نرم افزار مخصوص به خود را دارد. شما باید مطمئن شوید که آنها را به روز نگه دارید. نسخه های قدیمی گاهی اوقات دارای نقص هایی هستند که منجر به نفوذ می شود و سازنده با انتشار نسخه جدید این مشکلات را برطرف می کند.

راه حل دیگر، به حداقل رساندن تعداد افراد مختلف است که وارد سیستم می شوند. این سوال به ویژه برای شرکت ها مهم است. شاید برای دانستن اینکه چگونه داده ها توسط هکرها به دست آمده است، خیلی دیر باشد. بنابراین، تا حد امکان، انتشار اطلاعات در مورد سیستم ها را محدود کنید.

کار دیگری که می توانید برای افزایش امنیت انجام دهید این است که سیستم خود را به طور منظم آزمایش کنید. برخی از تست ها برای تشخیص نفوذ و کمک به شناسایی آسیب پذیری ها طراحی شده اند.

در نهایت، بسیاری از دستگاه های اینترنت اشیا از محافظت آنتی ویروس سنتی برخوردار نیستند، بنابراین توجه به پیشگیری کافی نیست. همچنین شناسایی سریع و حذف تهدیدات مهم است. با استفاده از ابزارهایی مانند راه حل های تحلیل ترافیک شبکه (NTA) می توان تهدیدها را به سرعت شناسایی کرد. اطمینان حاصل کنید که از این ابزارها به درستی استفاده می کنید.

به طور کلی باید سعی کرد از تمام روش های لازم برای بهبود امنیت اینترنت اشیا و کاهش تهدید تا حد امکان استفاده کرد.

اینترنت اشیا چیست

اخرین حرف

اینترنت اشیا مجموعه ای از اشیا و نرم افزارهای فیزیکی است که از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و عملیات را به صورت یکپارچه انجام می دهند. امنیت اینترنت اشیا تأیید می کند که شبکه در برابر حملات احتمالی نفوذ ناپذیر است. اگرچه پیشرفت های اخیر در اینترنت اشیا منجر به ایجاد سیستم های امنیتی بسیار قوی شده است، اما این سیستم ها در برابر نفوذ و هک آسیب پذیر هستند. البته به خاطر داشته باشید که نفوذ هکرها به این سیستم ها آسان نیست، اما غیرممکن نیست. در این مقاله راهکارهایی را بیان کرده ایم که امنیت اینترنت اشیا را افزایش می دهد، اما برای افزایش امنیت اینترنت اشیا چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟