تصور کنید وقتی از خواب بیدار می شوید، پرده های اتاق به طور خودکار فرو می افتند، نور شب خاموش می شود و اگر خورشید بیرون نیامده باشد، اتاق روشن می شود. عالی است، اینطور نیست؟ اینها تنها بخشی از مزایای هوشمند سازی اتاق خواب هستند. اگر از علاقه مندان به خانه های هوشمند هستید، این مقاله به شما کمک می کند اتاق خواب خود را هوشمند کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

اتاق هوشمند چیست؟

به طور خلاصه، اتاق خواب هوشمند اتاقی است که در آن دستگاه‌های فیزیکی مانند چراغ‌ها، پرده‌ها، سیستم‌های صوتی، چراغ‌های شبانه و سیستم‌های تهویه را می‌توان با نصب برنامه‌ها بر روی گوشی هوشمند کنترل کرد. به طور کلی بهسازی اتاق به عنوان بخشی از بهسازی کلی خانه محسوب می شود که از طریق اینترنت اشیا انجام می شود.
اینترنت اشیا در اصل شبکه ای از اشیا یا نرم افزارهای فیزیکی است که در اینترنت به هم متصل شده و اجرا می شوند. هر یک از این اجزا اطلاعات مربوط به محیط را جمع آوری کرده و در اختیار سایر دستگاه ها قرار می دهد. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل داده ها، اقدامات لازم توسط ابزارهای مختلف انجام می شود.
به عنوان مثال، اگر اتاق را هوشمند کرده اید، وقتی ساعت هوشمند شما صبح زود خاموش می شود، احتمالاً اطلاعات را به پرده می فرستد و پرده به طور خودکار حرکت می کند. علاوه بر این، سنسورهای نور اتاق می توانند میزان نور را ثبت کنند و اگر کمتر از حد معمول باشد، سیگنال روشن شدن چراغ هوشمند را نشان می دهد. همه اینها در واقع بخشی از یک اتاق هوشمند است.

اتاق هوشمند چیست؟

چرا به یک اتاق هوشمند نیاز داریم؟

فناوری در حال پیشرفت است و این پیشرفت راحتی بیشتری را برای مردم به ارمغان می آورد. علاوه بر راحتی، امنیت نیز به دلیل هوشمندی اتاق افزایش می یابد. به عنوان مثال، با استفاده از قفل اثرانگشت الکترونیکی برای ورود به اتاق، می توانید از محافظ اضافی در اتاق خواب خود بهره مند شوید. به خصوص اگر اسناد مهم و محرمانه خود را در این قسمت از خانه نگهداری کنید.

هوشمند سازی اتاق خواب چه مزایایی دارد؟

با هوشمند سازی اتاق خود می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

ذخیره انرژی

انرژی یکی از ارزشمندترین چیزها در این عصر است. صرفه جویی در انرژی علاوه بر کمک به محیط زیست، بر قبض آب و برق شما نیز تاثیر می گذارد. هوشمند سازی اتاق می تواند تاثیر زیادی در صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشد. اما چگونه؟ بسیار ساده است. اگر بیش از حد گرم شود، سنسورهای دما فعال می شوند و به پرده ها پیام می فرستند تا آنها را ببندند. این مانع از ورود انرژی گرمایی خورشید به اتاق می شود. همچنین سیستم گرمایش خاموش شده و در صورت اجازه محیط، پنجره ها برای تغییر هوای اتاق باز می شود.
برعکس این فرآیند زمانی رخ می دهد که هوا سرد است. فرقی نمی کند که در خانه باشید یا نه، یک اتاق هوشمند همه چیز را روان نگه می دارد. وقتی به اتاق باز می گردید، می توانید از هوا و نور متعادل لذت ببرید.

هوشمند سازی اتاق خواب چه مزایایی دارد؟

امنیت تقویت شده

هوشمندی می‌تواند به‌سرعت امنیت شما را از طرق مختلف تحت تأثیر قرار داده و بهبود بخشد. سنسورهای نصب شده روی درها و پنجره ها به باز شدن غیر مجاز حساس هستند. اگر شخصی بدون هماهنگی وارد اتاق شما شود، سنسورها فعال شده و از طریق تلفن همراه به شما اطلاع می دهند. آنها همچنین می توانند زنگ سیستم امنیتی خانه را فعال کنند. همچنین امنیت اسناد ارزشمند با استفاده از قفل الکترونیکی هوشمند افزایش می یابد.

نصب قفل هوشمند الکترونیکی درب اتاق خواب یکی دیگر از اقداماتی است که می تواند امنیت اتاق خواب شما را افزایش دهد. با استفاده از این قفل می توانید درب اتاق را از هر کجای دنیا باز یا قفل کنید. همچنین در صورت ورود سارقان می توانید با قفل کردن درها و پنجره ها آنها را دستگیر کنید.

کنترل روشنایی اتاق با چراغ های هوشمند

در این مرحله از مقاله، حتما متوجه شده اید که لامپ هوشمند چیست. با این حال، ما در اینجا کمی بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. لامپ هوشمند لامپی است که بر اساس اطلاعاتی که از حسگرهای نور دریافت می کند روشن یا خاموش می شود. علاوه بر این، این نوع لامپ می تواند روشنایی را تنظیم کند و به راحتی از یک نور روشن به یک نور شب تبدیل شود. علاوه بر این، بیشتر آنها می توانند رنگ های مختلفی داشته باشند و برای تزئین اتاق استفاده شوند. هوشمند کردن اتاق به شما کمک می کند تا همه این امکانات را در یک مکان داشته باشید.

کنترل از راه دور

اگر خارج از خانه هستید و لپ تاپی دارید که نیاز به شارژ دارد، به سادگی لپ تاپ را از طریق نرم افزار نصب شده روی تلفن همراه خود خاموش کنید. علاوه بر این، با استفاده از اتاق، می توانید قفل الکترونیکی را باز یا بسته و شروع به آبیاری گیاهان کنید. همچنین، می توانید قبل از رفتن به خانه، کمی موسیقی آرامش بخش پخش کنید و وقتی به خانه رسیدید از آن لذت ببرید. همچنین می توانید دمای اتاق را از راه دور تنظیم کنید.

کنترل روشنایی اتاق با چراغ های هوشمند

آخرین کلمه

اتاق های هوشمند فرآیندی است که در آن یک اتاق خواب معمولی به یک اتاق خواب هوشمند تبدیل می شود. در این فرآیند انواع دستگاه های فیزیکی مجهز به حسگر و با امکان اتصال به اینترنت جایگزین دستگاه های سنتی می شوند. این دستگاه ها به صورت خودکار کار می کنند. علاوه بر این، می توانید آنها را از راه دور مدیریت کنید و تغییرات لازم را انجام دهید. هوش اتاق و خانه به سرعت در حال رشد است. برخی از خانه های نوساز دارای تجهیزات لازم برای هوشمندسازی خانه هستند. اما اشکال قدیمی باید تغییر کنند تا خرد را بپذیرند.