ابتدا بیایید معنای واقعی هوشمندسازی ساختمان یا Building Intelligence را بدانیم و مزایای هوشمندسازی ساختمان را ببینیم و سپس به سراغ روش ها و میزان پول مورد نیاز برای ساخت هوشمند خواهیم رفت. در این مقاله با ما همراه باشید تا با جدیدترین فناوری های روز تکنولوژی روز آشنا شوید.

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

ساختمان هوشمند به معنای کنترل و ادغام تجهیزات ساختمان است شاید برخی فکر کنند که هوشمندسازی یک ساختمان به معنای نصب کلیدهای لمسی، دستگاه های کنترل از راه دور با تلفن همراه و اینترنت است. باید بدانید که این ایده ها تنها بخش کوچکی از هوشمندسازی ساختمان هستند.

BMS یا Building Management System مخفف عبارت Intelligent Building and Smart Building Management می باشد. استفاده از سخت افزار و نرم افزار نصب شده برای کنترل همه جانبه اجزای ضروری ساختمان. وظیفه این سیستم بررسی مداوم قسمت های مختلف ساختمان و اعمال دستورات متعدد و متفاوت به قسمت های مختلف است تا عملکرد قسمت های مختلف ساختمان با یکدیگر متعادل شود و در شرایط بهینه باعث کاهش مصرف و تخصیص مطلوب شود. به زبان ساده باید بگوییم که این سیستم تمامی عملکردها مانند باز و بسته شدن درها، ورود و خروج افراد، سیستم روشنایی، سیستم تهویه مطبوع پنجره و پرده، سیستم صوتی و تصویری و غیره را کنترل می کند.

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

تفاوت بین خانه هوشمند و مدیریت ساختمان هوشمند BMS

BMS یک سیستم یکپارچه و هماهنگ در ساختمان است که تمامی تجهیزات ساختمان را کنترل و نظارت می کند. اما خانه هوشمند بخش کوچکی از سیستم مدیریت هوشمند است. برای درک بهتر این مثال را در نظر بگیرید: شاید در خانه شما فقط سیستم های سرمایش و گرمایش مرکزی نظارت می شود و بقیه سیستم ها به صورت سنتی و دستی کار می کنند. BMS به طور کامل اجرا نشده است. تفاوت هزینه دیگر این است که پیاده سازی کامل BMS بسیار گران تر از یک خانه هوشمند است.

تفاوت دیگر این است که در خانه هوشمند کنترل تجهیزات در دست ساکنان و مصرف کنندگان ساختمان است اما در BMS کنترل تجهیزات در اتاق کنترل و در دست اپراتور است.

  • ویژگی ها و ویژگی های یک خانه هوشمند
  • کنترل هوشمند روشنایی ساختمان
  • پرده شاتر، روکش و سیستم کنترل اتوماتیک درب
  • ساخت سیستم کنترل از راه دور
  • سیستم های سرمایش و گرمایش هوشمند
  • از سیستم امنیتی هوشمند و دیجیتال و قفل استفاده کنید

هزینه ساخت ساختمان هوشمند حرفه ای چقدر است؟

عوامل زیادی بر هزینه طراحی و اجرای ساختمان های هوشمند تأثیر می گذارد. ابتدا باید تعیین کنید که چقدر می خواهید ساختمان خود را هوشمند کنید. آیا فقط سیستم های امنیتی هوشمند می خواهید یا می خواهید سیستم های روشنایی و موتور شما نیز هوشمند باشند؟ همچنین اندازه ساختمان شما بر هزینه اجرای این سیستم تاثیر می گذارد. طبیعتاً هر چه اندازه خانه بزرگتر باشد از وسایل بیشتری برای هوشمندسازی خانه استفاده می شود.

هزینه ساخت ساختمان هوشمند

اما این احتمال هم وجود دارد که هزینه هوشمندسازی ساختمان 100 متری به دلیل نیاز و سلیقه متفاوت مشتری نسبت به ساختمان 200 متری بیشتر باشد. بنابراین نمی توان قیمت دقیقی اعلام کرد و برای اطلاع از هزینه ها باید با عوامل اجرایی این حوزه صحبت کرد.همچنین قیمت خانه هوشمند با توجه به سن ساخت تخمین زده می شود. ساختمان ها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • ساختمان های در حال ساخت
  • ساختمان جدید
  • ساختمان های قدیمی

بهترین زمان برای هوشمندسازی ساختمان زمانی است که ساختمان در حال ساخت است. زیرا معمار می تواند بهترین مکان را برای نصب تجهیزات هوشمند از جمله صفحه کلید، سنسور، ماژول هوشمند، صفحه نمایش لمسی و غیره تعیین کند. در این صورت علاوه بر نتایج مثبت کار، هزینه ساختمان نیز به دلیل امکان سیم کشی ساده کاهش می یابد.

قفل هوشمند درب

قفل هوشمند درب یکی از تجهیزات مهم برای امنیت ساختمان و ساختمان هوشمند است. این قفل ها در مدل های مختلفی تولید می شوند و برای کاربردها و اهداف مختلف در بازار موجود می باشند. بیشترین کاربرد این قفل ها به عنوان قفل درب ورودی ساختمان می باشد. دسته دیگری از قفل های هوشمند، دسته های دیجیتال و هوشمند هستند. لینک های هوشمند به سه دسته کلی تقسیم می شوند: پیوند کارت، رمز عبور و اثر انگشت. از آنجایی که قفل درب های هوشمند از نظر کیفی انواع مختلفی دارند و در کشورهای مختلف تولید می شوند، باید دستگیره ای با بهترین ویژگی ها تهیه کنید.

قفل هوشمند درب

انرژی ضروری هوشمند

با نصب یو پی اس در خانه هوشمند می توان در صورت قطع برق و بدون نیاز به سیم کشی مجزا، تمام سیستم های روشنایی ساختمان را برق رسانی کرد. با کنترل تعداد چراغ های روشن در مدار و بر اساس اولویت های تعیین شده و همچنین امکان برق رسانی به کلیه روشنایی های ساختمان از بار اضافی بر روی یو پی اس نیز جلوگیری می کند. البته این ویژگی یکی از ویژگی های خانه هوشمند کوباکو است که به دلیل طراحی سیستم داخلی در کشور با سیستم خانه هوشمند یکپارچه شده است.