فناوری دیجیتال یا هوشمند یکی از تکنولوژی‌هایی است که در حال حاضر بسیاری از قفل‌ها بر مبنای آن تولید می‌شوند. با وجود تنوع در این بازار، دانستن اینکه چه محصولی با چه ویژگی‌هایی را باید برای ساختمان خود انتخاب کنید می‌تواند دشوار باشد. امروزه قفل‌های هوشمند سهم زیادی از بازار فروش انواع قفل را به خود اختصاص داده‌اند؛ چرا که این محصولات با تکیه بر قابلیت‌های فنی خود و امنیت بالایی که دارند؛ جایگزین مناسبی برای قفل‌های مکانیکی محسوب می‌شوند. از نظر کارایی، کار کردن با قفل الکترونیکی درب ورودی بسیار ساده‌ و امنیت بیشتری را به درب ورودی می‌بخشند.

به طور کلی قفل‌های هوشمند از نظر قابلیت و همچنین سهولت استفاده مزایایی زیادی دارند. امکان کنترل از راه دور و تجهیز به فناوری تشخیص صدا دو نمونه از بارزترین قابلیت‌هایی هستند که فقط در یک قفل هوشمند مدرن می‌توانید آنها را پیدا کنید. با این حال اطلاع از نحوه خرید قفل هوشمند یا دیجیتالی مناسب برای هر ساختمانی، می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد؛ چرا که در حال حاضر محصولات متنوعی تحت عنوان قفل دیجیتال در بازار برای خرید وجود دارد. در این مقاله ما چند نکته مهم و اصطلاحات مربوط به این محصول را توضیح داده‌ایم تا شما بتوانید بر اساس آنها قفلی مناسب با نیازها و شرایط حاکم بر ساختمان را تهیه کنید.

چطور برای درب های ساختمان قفل مناسب بخریم

شیوه خرید یک قفل هوشمند مناسب و نکاتی که باید در این خرید لحاظ کنید

هنگام خرید یک قفل دیجیتال با هدف هوشمند سازی هر چه بیشتر ساختمان، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اگر تازه با دنیای قفل‌های دیجیتال آشنا شده‌اید و اطلاعات زیادی از این محصولات ندارید؛ ممکن است خیلی ساده در روند خرید دچار اشتباه شوید. بنابراین بهتر است قبل از خرید اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین قفل را خریداری کنید.

دلیل نیازتان را به این محصول تعیین کنید

اولین سوالی که قبل از خرید قفل الکترونیکی درب ورودی (قفل دیجیتال) باید از خود بپرسید این است که چرا به این مدل قفل نیاز دارید. دو مزیت اصلی قفل‌های هوشمند نسبت به قفل‌های مکانیکی این است که هم کار کردن با آنها ساده‌تر است و هم بهتر می‌توانند از ساختمان در برابر ورود افراد غریبه محافظت کنند. بنابراین اگر این مزیت همان نیازهایی هستند که در پی تامین آنها هستید؛ خرید قفل دیجیتال از هر نوعی برای شما مناسب است.

تمام ابعاد محصول انتخابی را بررسی کنید

اگرچه اکثر قفل‌های هوشمند بر مبنای استانداردهای جهانی طراحی می‌شوند؛ اما همه آنها قادر نیستند که به یک میزان امنیت درب را ارتقا دهند. برخی از آنها به شیوه‌ای کمی غیر استاندارد در طراحی شده و کارایی زیادی دارند. بنابراین قبل از خرید باید تمام ابعاد داخل و خارج و همچنین ویژگی‌های فنی محصولی که به شما پیشنهاد شده است را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که قفل هوشمند انتخابی، مناسب برای ساختمان شماست.

شیوه خرید یک قفل هوشمند مناسب

 آیا درب اصلی ساختمان قابلیت نصب قفل دیجیتال را دارد؟

در تئوری، اکثر قفل‌های هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت نصب بر روی انواع درب را دارند. اما گاهی اوقات تفاوت‌های کوچک ساختاری در برخی از درب‌ها باعث می‌شود که نتوان روی آنها قفل هوشمند نصب کرد. به عنوان مثال برخی از محصولات مانند قفل ریموتی درب به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که به طور خودکار باز و بسته می‌شوند؛ اما همه درب‌ها از نظر نصب شرایط یکسانی ندارند و ممکن است هنگام باز و بسته کردن، عملکرد نرم و راحتی نداشته باشند.

اگر نصب درب به هر دلیلی مشکلی داشته باشد که مستقیما روی عملکردهای مکانیکی آن تاثیر گذاشته باشد؛ حتی با خرید بهترین قفل دیجیتال نیز نمی‌توانید کارایی بالایی را از آن انتظار داشته باشید. به عنوان مثال اگر درب هنگام بستن از پایین به زمین گیر کند؛ عملا نمی‌‌توانید از ویژگی باز و بسته شدن خودکار قفل‌های ریموتی استفاده کنید. چرا که این مانع باعث می‌شود به موتور قفل فشار زیادی وارد شود.

مکانیزمی که استفاده از آن برای شما راحت‌تر است را تعیین کنید

مکانیزم قفل‌های هوشمند بر مبنای تکنولوژی‌های مختلف طراحی می‌شود. برخی از این محصولات که کاربری ساده‌تری دارند مجهز به صفحه کلیدی روی بدنه خود هستند که محل شماره‌گیری کد اختصاصی قفل است. این کد به شکل کلید عمل کرده و در صورت صحت قادر است درب را برای شما باز کند. مدل دیگری از قفل‌های هوشمند وجود دارد که به کمک یک نوع کارت مغناطیسی فعال می‌شود.

این کارت برای این مدل از قفل‌ها مانند پین کد برای قفل‌های رمزی عمل می‌کند. کد رمزگذاری شده روی نوار مغناطیسی این کارت توسط کارت‌خوان مخصوص تعبیه شده در بدنه قفل به کمک امواج رادیویی خوانده شده و تبدیل به رمز عددی می‌شود. اگر رمز خوانش شده از روی کارت با رمز ثبت شده در حافظه سیستم یکسان باشد قفل باز می‌شود.

نوع دیگر از قفل دیجیتال در بازار وجود دارد که با اسکن اثر انگشت فعال می‌شود. در واقع شما باید بعد از نصب، اثر انگشت افرادی که قصد صدور اجازه دسترسی برای آنها را دارید در حافظه دستگاه ثبت کنید. بعد از این هر بار که اسکنر قفل توسط انگشت افراد مجاز لمس شود؛ نقوش روی پوست خوانش شده و با نمونه‌های ثبت شده مطابقت داده می‌شود.

مدل‌های جدیدتر این قفل‌ها که به قفل هوشمند مشهور هستند؛ با اتصال اینترنتی، از طریق گوشی هوشمند نیز قابل کنترل است. بسیاری از قابلیت‌های این قفل‌ها به وسیله اپلیکیشن اختصاصی قابل نصب بر روی گوشی تنظیم و استفاده می‌شود. هنگام خرید قفل دیجیتال باید به این موضوع توجه کنید که کدام شیوه دسترسی برای شما مناسب‌تر و کار کردن با آن ساده‌تر است.

نصب قفل دیجیتال

قیمت‌ها را مقایسه کنید

موضوع مهم دیگری که باید در این خرید لحاظ کنید؛ قیمت محصولات تولیدی توسط برندهای مختلف است. گرچه هدف اولیه از تولید این محصول سهولت در کارایی است؛ اما گاهی وجود قابلیت‌ها و امکانات مختلف در یک محصول ممکن است موجب سردرگمی کاربر شود. بنابراین می‌توان گفت که امکانات زیاد به منزله خوب بودن قفل نیست. بلکه باید تعادلی را بین قیمت و ویژگی‌های محصول با نیازهای شخصی خودتان برقرار کنید در این حالت می‌توانید بهترین قفل دیجیتال را برای ساختمان خود تهیه کنید.

البته صرفا تاکید بر روی این تعادل نمی‌تواند تضمینی بر روی خرید موفق باشد. چرا که بعضی از قفل‌ها به دلیل کیفیت بالاتر قطعات و به‌روز بودن تکنولوژی ساخت‌شان گران‌تر از نمونه‌های مشابه هستند. به عنوان مثال قیمت قفل اثر انگشتی درب تابعی از کیفیت و کارایی اسکنر دستگاه است. هر چقدر اسکنر در این مدل از قفل‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشد؛ روند احراز هویت بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.

برخی از قفل‌های اثر انگشتی دارای اسکنرهای مخصوصی هستند که قدرت تشخیص بالایی دارند و می‌توانند اثر انگشت را حتی با وجود مرطوب با چرب بودن دست نیز تشخیص بدهند. طبیعتا استفاده از چنین قطعه‌ای در تولید دستگاه می‌تواند تاثیر مستقیمی روی قیمت مصرف‌کننده آن داشته باشد.

نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد؛ اصلی‌ترین نکاتی هستند که باید در زمان خرید قفل‌های دیجیتال به آنها توجه کنید. در واقع رعایت این موارد پاسخ اصلی سوال چطور برای درب‌های ساختمان قفل مناسب بخریم؟ است. امیدوارم با لحاظ کردن این موارد بتوانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را از بین گزینه‌های مختلف پیشنهادی انتخاب کنید.