اتاق سرور از معدود اتاق هایی هستند که حساسیت ویژه ای دارند. در واقع همه اطلاعات و ارتباطات یک مجموعه مربوط به اتاق سرور است بنابراین هوشمند سازی اتاق سرور موضوع بسیار پر اهمیتی است و باید ارزیابی شود.

افزایش امنیت اتاق سرور توسط قفل دیجیتالی

قفل دیجیتالی که برای هوشمند سازی اتاق سرور استفاده می شود باید از نظر حساسیت شرایط خاص خود را داشته باشد. به هر حال نیاز است که مانیتورینگ اتاق سرور و همینطور کنترل تجهیزات به صورت بیسیم نیز بخشی از کار را شامل می شود. از سوی دیگر کنترل ورود و خروج و کنترل دما از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار دهید. کنترل رطوبت و کنترل لرزش نیز بخش مهمی از هوشمند سازی اتاق سرور به واسطه قفل دیجیتال محسوب می شود. کنترل دوربین ها و همینطور رک ها از دسته مواردی است که باید به درستی ارزیابی شود. کنترل یو پی اس و کنترل دی اس پی نیز شامل یک سری موارد مهم و قابل قبول است. در هر صورت رویکرد هوشمند سازی اتاق سرور باید به دقت بررسی شود و شرایط ارزیابی شود.

اتاق های سرور شامل همه اطلاعات و ارتباطات یک مجموعه خواهد بود. سرور های موجود در شرکت ها و سازمان ها باید به شکل شبانه روزی سرویس دهی نمایند. این کار سبب می شود تا محیط به شکل کاملاً منظم نظارت شود. دقت کنید که اقدامات لازم در این راستا توسط قفل های هوشمند صورت می گیرد. از این رو استفاده از سیستم کنترل و نظارت بر اتاق سرور بسیار امر ضروری است.

شما می توانید با وجود این سیستم ها همه تجهیزات و دستگاه ها و سنسورهای موجود در اتاق را با استفاده از تلفن همراه یا پنل مورد کنترل قرار دهید. همه آلارم ها و خطاها توسط قفل دیجیتال دریاف می شوند. شما می توانید بدون نیاز به حضور اقدام به رفع خطاها کنید.

هوشمندسازی اتاق سرور

خدمات هوشمند سازی اتاق سرور

یکی از خدمات جالبی مه قفل های هوشمند برای هوشمند سازی اتاق سرور در نظر میگیرند این است که آژیر صوتی را فعال می سازند. همینطور ارسال آلارم هشدار روی تلفن همراه و پنل کاربری نیز صورت می گیرد. مثلاً هشدارهای که در خصوص افزایش دما یا رطوبت صورت می گیرد. همینطور مشکلاتی که در سیستم سرمایش ایجاد شده است. وضعیت کنترل تردد و جلوگیری از ورود غیر مجاز نیز به واسطه درب های مجهز به قفل های دیجیتالی انجام می شود. این درب ها قابلیت شناسایی اثر انگشت دارند. همینطور برنامه ریزی برای افراد مختلف جهت ورود و خروج منظم نیز در نظر گرفته می شود. مانیتورینگ فضای بیرونی و داخلی بر اساس دوربین های مربوط به قفل اجرا می شوند.

به طور کلی نوع مانیتورینگ به واسطه رویکردهای مخصوص ارزیابی می شود. اعمال فرآیندهای ویژه به صورت اتوماتیک و هوشمند برای کنترل دما صورت می گیرد. مثلاً روشن کردن کولر یا هواساز برای جلوگیری از گرمای زیاد. این موضوع به نوبه خود شرایط خاصی دارد. از سوی دیگر دریافت دستور مدیر اتاق سرور برای قطع برق، آب و راه اندازی مجدد و … از دیگر مواردی است که مورد ارزیابی قرار می گیرد.

هوشمندسازی اتاق سرور با قفل دیجیتال

مزایای هوشمندسازی اتاق سرور

ارسال دما و رطوبت فعلی اتاق سرور روی تلفن همراه و همینطور پنل کاربری تاثیر زیادی دارد. به طور کلی این قفل ها قابلیت زمان بندی نیز دارند. یک نکته مهم دیگر این است که دریافت آلارم از سنسورهای آتش و دود و همینطور نشت گاز از دیگر مواردی است که مورد ارزیابی قرار می گیرد. ضربه و ورود غیر مجاز و قطع برق و همینطور نوسان برق نیز توسط قفل های هوشمند سنجیده می شود.

 کنترل برق اتاق سرور و همینطور کارکرد یو پی اس و تجهیزات برق اضطراری از موارد مهمی است که توسط قفل های هوشمند سنجیده می شود.

کنترل و مدیریت دمای سوئیچ ها و همینطور رک ها و سایر تجهیزات مربوطه نیز توسط پروتکل های هوشمندسازی سرور صورت می گیرد. قابلیت دریافت خطاهای شبکه نیز توسط قفل های هوشمند ارزیابی می شود.

عملکرد قفل دیجیتال برای هوشمندسازی اتاق سرور

یکی از روش ها توسط اثر انگشت است. یعنی افراد باید سر انگشتشان را روی قسمت لمس قرار دهند. مورد بعدی تشخیص چهره است. به طور کلی سیستم های بیومتریک که برای قفل دیجیتال استفاده می شود از طریق فرم چهره می تواند چهره افراد را شناسایی کند.

موضوع دیگر چشم است. در واقع شبکیه چشم و عنبیه برای شناسایی مورد استفاده قرار می گیرد. هوشمندسازی اتاق سرور از موارد مهمی است که باید به طور دقیق رعایت شود. فرم دست با استفاده از مدل و فرم دست شخص شناسایی می شود. برخی از سیستم های هوشمند سازی اتاق سرور از طریق تن صدا و نحوه گویش نیز می توانند پروسه احراز هویت را انجام دهند.

هوشمندسازی اتاق با قفل دیجیتال

سوالات مهم

روش کار سیستم کنترل تردد بیومتریک چیست؟

شخص در مقابل دستگاه اطلاعات بیولوژیکی قرار می گیرد. پس از پردازش دستگاه و مورد تایید قرار گرفتن آن تردد به شکل قابل قبولی دنبال می شود. اطلاعات بیولوژیکی افراد به دو روش ذخیره می شود. در واقع یا در سرور و یا در خود دستگاه ذخیره سازی صورت می گیرد. دستگاه های کنترل تردد معمولاً به درستی نصب می شوند. اتصال به قفل برقی سبب می شود تا اجازه ورود و خروجی به افراد داده شود.

آیا نحوه نصب قفل در اتاق سرور اهمیت دارد؟

بله! یکی از موارد مهم این است که قفل قابلیت کپی شدن نداشته باشد. به طور کلی این موضوع بخش مهمی از روند نصب را شامل می شود. دقت کنید که قفل ها در اتاق سرور می توانند یک مکانیزم مهم باشند.

کارت های کنترل دسترسی به اتاق سرور چطور کار  می کنند؟

برخی از قفل های دیجیتال که برای هوشمند سازی اتاق سرور استفاده می شوند به صورت کارتی کار می کنند. یعنی هر کارت دسترسی جداگانه ای ایجاد می کند. این سیستم دسترسی سبب می شود تا حرکت آسانسور و سیستم روشنایی نیز تنظیم شود.

جمع بندی

هوشمندسازی اتاق سرور با قفل دیجیتال یکی از بهترین و بی نظیرترین روش هایی است که می توانید انتخاب کنید. در این روش دیگر نیاز نگران اتفاقات احتمالی نخواهد بود. به هر حال شما می توانید سیستم دسترسی را طبق شرایط سرور در نظر بگیرید.