قفل کتابی نسل جدید از قفل های امنیتی محسوب می شوند که سبب می شود امنیت منزل بیشتر شود و سارقان دیرتر و سخت تر بتوانند قفل را از بین ببرند. برای خرید قفل کتابی می بایست یک سری نکات مهم را مدنظر قرار دهید. قفل های کتابی انواع مختلفی دارند و بهتر است که مدلی انتخاب شود که مناسب با مکان مورد نظر است.

 قفل کتابی چیست؟

این روزها دستگاه های برش به نسبت قبل بسیار قوی تر هستند و به این ترتیب برش قفل های آویز کار بسیار آسانی محسوب می شود. قفل کتابی سبک جدیدی از قفل های عرضه شده به بازار است که از نظر ساختاری مانند کتاب بوده و به نوعی به شکل آویز اجرا نمی شود. این قفل ها دارای زبانه های کوتاه تر هستند و سبب می شوند تا برش کار ساده ای نباشد.

قفل کتابی مدل های مختلفی دارد، بنابراین یکی از مواردی که باید به آن دقت کنید این است که کدام مدل را خریداری کنید.

یکی از مدل های پرطرفدار از قفل کتابی، مدل تک لایه است به طوری که از یک فلز یک تکه ساخته شده است اما شاید از نظر ایمنی امتیاز کامل را نگیرد چون خاصیت شکننده دارد. مدل دیگر قفل کتابی دو جداره است که از یک لایه فولادی در آن استفاده شده است که مشکل شکنندگی مورد اول را ندارد اما مغزی داخل این قفل ها توسط اسید از بین می رود.

قفل کتابی

قفل کتابی برنجی در مدل های تک جداره و دوجداره طراحی شده است. برنج خاصیت چکش خواری داشته و به طور کلی نسبت به شکستگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. این قفل ها در برابر اسید نیز مقاوم هستند و انتخاب بسیار خوبی محسوب می شوند.

قفل کتابی ضد سرقت یکی از بهترین و ایمن ترین قفل های موجود در بازار است که قیمت کمی گران تری نیز دارد. این قفل ها دارای بدنه ضد زنگ بوده و به صورت دو جداره تولید می شوند و مقاومت زیادی در برابر بریدن و شکستن دارند. مغزی این قفل ها معمولاً ضد اسید بوده و بسیار محکم طراحی می شوند.

در نهایت قفل کتابی کلید کامپیوتری وجود دارد که بر پایه رمزنگاری طراحی شده اند و باز کردن این قفل ها بسیار بسیار دشوار است.

برای آشنایی بیشتر با قفل دیجیتال کلیک کنید.

راهنمای خرید قفل کتابی

برای خرید قفل کتابی بهتر است به یک سری از فاکتورها دقت داشته باشید تا رضایت بیشتری از خرید خود داشته باشید.

  • انتخاب نوع مناسب

اولین مورد مهمی که در خرید قفل کتابی باید به آن دقت کنید، نوع قفل است. قفل های کتابی مدل های مختلفی دارند. برخی تک جداره هستند و برخی به صورت دو جداره طراحی و عرضه می شوند. همینطور نوع مغزی به کار برده شده در این قفل ها متفاوت است بنابراین بهتر است در ابتدا بدانید که چه قفلی برای شما مناسب است.

  • دقت به اندازه قفل

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب قفل های کتابی، اندازه قفل است. این قفل ها سایز بندی های مختلفی دارند و بر اساس سطح نیاز شما انتخاب می شوند بنابراین هر چه اندازه قفل شما بزرگتر باشد شرایط برای شکستن و آسیب دیدن آن کمتر است به این ترتیب می بایست به اندازه قفل دقت کنید. قفل های ظریف که مغزی های لاغرتری دارند معمولاً آسانتر از سایر قفل ها بریده می شوند.

  • نوع کلید

قفل ها از نظر نوع کلید نیز دسته بندی مخصوص به خود را دارند. برخی از قفل ها دارای کلیدهای معمولی و ساده هستند به این ترتیب نباید انتظار داشته باشید که باز کردن این قفل ها غیر ممکن باشد چون با داشتن شاه کلید می توان قفل های معمولی را باز کرد. مورد بعدی کلید هایی هستند که به صورت دو شیار طراحی می شوند و به جرات می توان گفت باز کردن آنها غیر ممکن است. نوع دیگری از کلیدها وجود دارند که به صورت کامپیوتری طراحی می شوند که تا حدودی باز کردن آن دشوار است.

  • آلیاژ به کار برده شده

در خرید قفل کتابی باید به آلیاژ یا فلز به کار برده شده در قفل دقت زیادی داشته باشد. به عنوان مثال اگر جنس فلز به کار برده شده در قفل نامناسب باشد با یک اهرم ساده یا یک فشار دچار ترک خوردگی و شکستگی می شود. از سوی دیگر جنس فلز باید به صورتی باشد که با اسید از بین نرود. دقت داشته باشید که قفل های برنجی و استیل معمولاً بهترین نوع قفل محسوب می شوند که بر اثر ضربه و اسید به راحتی از بین نمی روند و کیفیت بی نظیری دارند.

  • ایمنی قفل

سطح ایمنی قفل مورد نظر را بررسی کنید و از یاد نبرید که قفل مورد نظر می بایست از نظر یک کلید ساز از امنیت کافی برخوردار باشد. این موضوع سبب می شود تا انتخاب بهترین داشته باشید.

مزایای قفل کتابی

مزایای قفل کتابی

حلقه های به کار برده شده در این قفل ها نسبتاً کوتاه تر از قفل های آویزان است و این موضوع سبب می شود تا از ایمنی بیشتری برخوردار باشند و بریده شدن این قفل ها معمولاً به سختی صورت می گیرد. زبانه های به کار برده شده در این قفل ها دو شیاره هستند و به واسطه ترفندهای ابتدایی باز نخواهند شد. از سوی دیگر معمولاً در طراحی قفل های کتابی از یک لایه محافظ استفاده می شود و این لایه از جنس فولاد بوده و از شکستگی قفل جلوگیری می کند به طوری که اهرم داخلی به صورتی طراحی می شود که در برابر ضربه دوام بیشتری داشته باشد.

مغزی به کار برده شده در برخی از قفل های کتابی به صورت کامپیوتری است به این معنی که کلید نیز به واسطه برنامه های مخصوص کامپیوتری ساخته می شود و این رویکرد سبب می شود تا باز شدن قفل به واسطه یک سری کلید یا شاه کلید به حداقل برسد.

قفل هایی که از جنس فلز برنج هستند خاصیت ضد اسیدی داشته و در لیست محصولاتی قرار دارند که از نظر کیفیت و ایمنی بسیار عالی هستند.

digital lock

کلام آخر

قفل های کتابی مدل بندی های متنوعی دارند و شما می توانید نوع مورد نظر را با قیمت مناسب و کیفیت عالی خریداری نمایید.

سوالات متداول درباره قفل کتابی

بهترین قفل کتابی چیست ؟

قفل های کتابی مستطیلی دارای جدیدترین فناوری طراحی توپی رمزگذاری قفل و همچنین مقاومت بالای آنها در برابر تزریق اسید به قفل های ضد آب است.

انواع قفل کتابی کدام است ؟

بدنه این قفل ها معمولا از برنج یا استیل بوده و با کلید یا رمز باز می شود. اکثر این قفل ها را می توان با کلیدهای تخت مخصوص باز کرد که کپی کردن آن برای سارقان دشوار است.