چه در خانه ویلایی زندگی کنید یا در یک برج، چه صاحب خانه و چه مستاجر، با یک سیستم هوشمند بی سیم می توانید خانه خود را هوشمند کنید و آن را از راه دور یا نزدیک کنترل کنید. بر اساس انتظارات مشتری، یک سیستم خانه هوشمند بی سیم می تواند به قدری بزرگ و جامع باشد که بتوان تجهیزات را با یک فرمان صوتی فعال و غیرفعال کرد یا تنها با یک شماره گیری کوچک کنترل کرد. امروز می خواهیم به مزایا و معایب یک خانه هوشمند بی سیم اشاره کنیم.

خانه هوشمند بی سیم چیست؟

اتوماسیون ساختمان که معمولاً به عنوان فناوری خانه هوشمند شناخته می شود، با استفاده از فناوری های مختلف برای خودکارسازی دستگاه های مختلف در خانه طراحی شده است. در خانه هوشمند، تقریباً تمام تجهیزات با توجه به نیاز کارفرما، از طریق اینترنت اشیا (IoT) و با استفاده از گوشی هوشمند کنترل می شود. مثلا قفل دیجیتال که توسط گوشی همراه هم قابل کنترل می باشد. سیستم خانه هوشمند با اختراع ترموستات شروع شد و طولی نکشید که به یک صنعت بزرگ و پر رونق در بازار فناوری داغ تبدیل شد.

سیستم خانه هوشمند همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و با باز کردن هر روز سیستم‌های جدید، نوید یک زندگی زیبا و راحت را برای کسانی که علاقه‌مند به فناوری هستند، می‌دهد. در این صنعت معمولاً همه دستگاه ها می توانند مستقیماً به اینترنت متصل شوند یا از طریق شبکه ای مانند شبکه به اینترنت متصل شوند. سیستم خانه هوشمند بی سیم نقش مهمی در حفاظت از خانه، کنترل لوازم خانگی، نظارت بر مصرف انرژی، به عنوان کمکی برای مراقبت از سالمندان یا کودکان و غیره داشته است.

خانه هوشمند بی سیم چیست؟

خانه هوشمند بی سیم یا بی سیم

توضیح اینکه چگونه یک سیستم خانه هوشمند بی سیم کار می کند کمی دشوار است. زیرا این فناوری به کشور، شرکت و نوع اتوماسیون بستگی دارد. اولین استاندارد صنعتی برای اتوماسیون خانگی پروتکل X10 است. بر اساس پروتکل X10، دستگاه ها از طریق سیم های برق، فرکانس رادیویی و پروتکل های بی سیم به یکدیگر متصل می شوند. اما با پیشرفت تکنولوژی، امروزه از پروتکل های Zigbee، Z-Wave و Insteon برای خانه های هوشمند بی سیم استفاده می شود.

این استانداردهای جدید مبتنی بر فناوری بی سیم مدرن مانند Mesh-Technology سیستم مش وای فای یا وای فای کل خانه شامل یک روتر اصلی است که مستقیماً به مودم متصل می شود و دارای یک سری ماژول ها یا گره های ماهواره ای است که کل خانه را از وای فای پوشش می دهد. سیگنال مزیت اصلی این نوع شبکه در مقایسه با شبکه های سنتی عدم وجود رمز عبور مشترک است، بنابراین تداخل یا از بین بردن سیگنال ها در دستگاه های مختلف کار آسانی نیست.

خانه هوشمند بی سیم

در خانه هوشمند البته سیم کشی برق روی بردهای بزرگ ثابت است، اما به دلیل هزینه و مسائل طراحی، در همه جا مناسب نیست. مگر اینکه طراحی قبل از ساخت بنا انجام شده باشد و سیم کشی آن در زیرسازی ها استفاده شود. البته این طرح باید به ساختمان هایی داده شود که قصد جابجایی یا تغییر کاربری در مدت زمان کوتاهی ندارند در غیر این صورت بی فایده خواهد بود.

یک کارشناس باید سیستم سیمی یا بی سیم را برای خانه های هوشمند برنامه ریزی کند، زیرا در صورت تغییرات جزئی (مثلا انتقال دتکتور حرارتی از اتاقی به اتاق دیگر)، کارفرما با چالش بزرگی مواجه می شود و سیم ها باید تعویض شوند و پیوست | ماژول ها روی برد اصلی، آیا ممکن است! اما زیباسازی خانه با سیستم بی سیم علاوه بر عملکرد خوب در خانه های اجاره ای (با کمترین آسیب به در و دیوار) و بدون دردسر کابل می تواند انعطاف بالایی نیز داشته باشد.

خانه هوشمند بی سیم

تفاوت بین هوشمندسازی بی سیم و سیستم های کابلی

بر اساس این پروژه، دست مشتری برای انتخاب سیستم هوشمند سیمی یا بی سیم باز است. اگر این پروژه در حال ساخت باشد، کارفرما می تواند از سیستم سیم کشی هوشمند استفاده کند. اما هیچ محدودیتی برای سیستم بی سیم وجود ندارد. از طرفی چون سیستم بی سیم بر اساس امواج و سیگنال ها فعال می شود در صورت تخریب زیرساخت آسیبی به آن وارد نمی شود. با وجود پایداری بسیار زیاد سیستم هوشمند باسیم، این یکی از بدترین مواردی است که در بیشتر مواقع اتفاق می افتد و سیستم هوشمند باسیم را بی استفاده می کند.

یکی دیگر از چالش های سیستم خانه هوشمند بی سیم محدودیت اضافه شدن ماژول ها در نقاط مختلف است که در سیستم خانه هوشمند بی سیم بی معنی است و می توان ماژول های مختلفی را با توجه به قابلیت های فناوری انتخاب شده در نقاط مورد نظر قرار داد.

قیمت سیستم بی سیم هوشمند و سیستم سیمی هوشمند

طراحی و اجرای سیستم سیمی هوشمند هزینه بالایی دارد اما از نظر تجهیزات قیمت قطعات سیستم بی سیم هوشمند بیشتر است. با ساده کردن مواردی از این دست، می توان گفت که هزینه سیستم بی سیم هوشمند کمی بیشتر از سیستم سیمی هوشمند است.

خانه هوشمند کنترل 4 یک خانه هوشمند بی سیم است که از تجهیزاتی از برند معروف Control 4 استفاده می کند. کنترل 4 تامین کننده سیستم های اتوماسیون شبکه برای خانه ها و ساختمان های تجاری است. Control 4 یک سیستم هوشمند یکپارچه برای کنترل دستگاه های مختلف برای روشنایی هوشمند، صدا، تصویر، کنترل آب و هوا، اینترکام و امنیت ارائه می دهد. سیستم کنترل 4 در بسیاری از پروژه ها خود را ثابت کرده است و انتخاب خوبی برای اتوماسیون خانگی بی سیم است. اگرچه قیمت آن از چندین برند بالاتر است، اما در عوض این یک سیستم قدرتمند است.

قیمت سیستم بی سیم هوشمند